När tonårsflickor och unga kvinnor bli attackerade, misshandlade, våldtagna eller antastade av män är det många som drar sig för att polisanmäla. Det är ett välkänt faktum. Ett annat tragiskt faktum är att dom anklagar sig själva. Får för sig att det är deras eget fel att det som hände hände. Dom känner skam och skuld och duschar av sig alla bevisen för att dom känner sig smutsiga och istället för att anmäla funderar dom över hur dom kunde gjort annorlunda. Så att det som hände inte skulle kunnat hända.
Kvinnor som blivit utsatta för övergrepp i någon form blir det ofta upprepade gånger, även långt efter att själva handlingen begåtts. För dom straffar sig själva igen och igen genom att ta på sig en del av skulden. En skuld som aldrig kan vara deras. Oavsett hur dom eventuellt provocerat eller tillsynes dumdristigt utmanat sitt öde.
I dag vittnar Isabella Löwengrip “Blondinbella” om just detta. Hon har varit på fotbollsfest och blivit påhoppad av arga människor i publikhavet som kallat henne hora och jävla äckel, fått en flaska kastad mot sig och nästan fruktat för sitt liv. Idag säger hon att hon nog får skylla sig själv, att hon kanske måste göra om sin blogg. Inte provocera lika mycket, inte ha så många bilder på sig själv. Inte klä sig så mycket i rosa. Hon har inte polisanmält händelsen.
– Jag känner snarare att det är mitt eget fel. Jag vet att jag blivit en offentlig person, och jag går ut och ställer mig i en folkmassa när jag skrivit provocerande i min blogg om till exempel första maj – jag får känslan av att har jag gett mig in i leken får jag väl leken tåla. Jag skäms lite grand för att jag var dum som ställde mig på en sån plats, även om jag kanske inte borde tycka att det är mitt eget fel, säger Isabella Löwengrip.
När det kommer till övergrepp mot kvinnor spelar det ingen roll hur kaxig och framgångsrik du är i andra avseenden. En kvinna är en kvinna är en kvinna.
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om WitchBitch, Blondinbella, Isabella Löwengrip, blogg, bloggare, övergrepp, hot, kvinna, kvinnor, kvinnovåld, polisanmälan, skam, skuld,




20 kommentarer
juni 11, 2008 kl 6:30 e m
Våld mot kvinnor, oavsett om det är verbalt eller fysiskt- är bland de fegaste som finns.
Oftast är ju förgriparna de som är de mest svaga, men som med “hjäp” av att kränka osv, tror sig vara störst på jorden.
Ett ypperligt (???) exempel på denna hetskränkning med eller utan bilder på tjejer är sidorna nedan, där killar skrivit de mest otroliga saker och skvaller om tjejer i deras nära omgivning.
Herre gud… har dom inga egna liv dom stackars små pojkarna så att dom måste skriva om andras, och dessutom fabulera och fara med osanningar ?
I och med att min egen dotter figurerat i texterna har jag givetvis anmält de bloggarna. Om det gör nytta eller inte är ju frågan…. man får vänta och se.
Svar från WB:
Det är bra att du tar tag i såna här oegentligheter och dom ska givetvis utredas ordentligt, men jag tog bort länkarna eftersom det annars skulle kunna betraktas som förtal. Lycka till och hoppas ni får bukt med eländet!
juni 11, 2008 kl 7:05 e m
Fast enligt artiklarna i kvällspressen och i hennes blogg var det ju fler tjejer som varit aggersiva mot henne. Deras pojkvänner hade ju fått hålla tillbaka dem…
De flesta blondinbellahatarna är väl tjejer eller.. så jag tycker det kan vara relevant att ta upp hur tjejer mobbar tjejer. samt kanske ge en eloge till de pojkvänner som ingriper och styr upp lite..
Svar från WB:
Det spelar ingen roll egentligen mobbning är det oavsett kön. Och det är kanske som du säger, men det ska inte behövas några pojkvänner för att styra upp. Folk ska inte bete sig så här.
juni 11, 2008 kl 7:57 e m
[...] än en ung framgångsrik kvinna som säger vad hon tycker och står för det. Precis som Witchbitch säger – “en kvinna är en kvinna är en [...]
juni 11, 2008 kl 8:05 e m
”När det kommer till övergrepp mot kvinnor spelar det ingen roll hur kaxig och framgångsrik du är i andra avseenden. En kvinna är en kvinna är en kvinna.”
Lyckad slutsats, verkligen. Jag antar att du personligen träffat alla kvinnor i världen?
Blondinbella är en 17-årig flicka. Du kan inte jämföra henne med en vuxen kvinna.
juni 11, 2008 kl 8:15 e m
Du hånar samtliga kvinnor som slagits för upprättelse, både i rättsalen och utanför, när du skriver så där.
Det finns en speciellt plats i helvetet för kvinnor som hugger andra kvinnor i ryggen. Hoppas du kommer trivas.
Svar från WB:
oj, nu tror jag nog att du missuppfattat mig. Jag står självklart på dessa kvinnors sida.
Vad jag vill säga är att det är så oerhört vanligt att kvinnor ta på sig skuld när dom utsatts för övergrepp av något slag. Och det tycker jag är förskräckligt tragiskt. Självklart har dom ingen skuld egentligen. Men det är ett känt faktum att det förhåller sig på det viset.
Jag tror att enda sättet att komma åt det är att jobba på att ge flickor bra självkänsla och en övertygelse om att ingen någonsin har rätt att behandla dom illa oavsett. Och när nån som misshandlat påstår sig ha blivit provocerad till det ska det aldrig tas nån hänsyn till det. För det spelar ingen roll hur provocerad man anser sig ha blivit så har man inte rätten att ge sig på någon på det viset.
Jag tycker verkligen inte att Isabella ska ta på sig nån skuld i det här. Hon har rätt att säga sin mening och vara hur provokativ och obekväm som helst, utan att någon ska skrika könsord efter henne eller kasta flaskor på henne. Det hjälper inte heller att ursäkta det hela med att dom nog var fulla. Tvärtom. Det gör bara det hela ännu värre.
Min slutsat är att även om du äger självförtroende och lyckas i andra avseenden i livet, så uppträder det här fenomenet i alla fall om du inte har en känsla för ditt egenvärde. En bra självkänsla med andra ord. Du ska veta att du har rätt till din integritet och att ingen nånsin får inkräkta på den.
juni 11, 2008 kl 8:34 e m
en kvinna är blott en kvinna, tjooo nog skiner det igenom många ggr i olika samanhang just den synen..
juni 11, 2008 kl 9:16 e m
Sanslöst att hon bara tänker den tanken hon gör! På inget sätt eller under inga omständigheter ska hon behöva känna att det är hennes eget fel! Däremot borde vissa andra tänka över sitt agerande i stället…
Svar från WB:
jamen så är det ju.
juni 11, 2008 kl 11:10 e m
Det är synd att hon tänker så. Undrar hur många procent som gör det? Själv vägrade jag att kränka mig själv, det räckte så väl att psykopaten gjorde det. Men det är säkerligen olika det där. Jag var 35 men jag tror inte det är åldersrelaterat eller jag vet inte.
Jag är inne en snabbis, flytten du vet..:)
Ha det gott.
Svar från WB:
Hoppas det går bra med din flytt!
kramar
Kram!
juni 12, 2008 kl 12:00 f m
Tänk på att människor alltid förr eller senare börjar tro på vad som sägs om dem.
Om kvinnor får höra hela tiden att de bara är stackars försvarslösa offer så är det inte konstigt att de tror de själva.
Jag förstår vad du försökte göra, men approachen verkade felvänd.
Svar från WB:
min uppfattning är att man aldrig kan förändra något man inte uppmärksammat. Det krävs en grundläggande attitydförändring till flickor och kvinnor och att vi redan i tidig ålder jobbar på att stärka deras syn på sig själva och sina rättigheter. Vi är inte så jämställda och frigjorda som vi kanske vill tro.
Och du har så rätt i att människor förr eller senare börjar tro på vad som sägs om dem. Det är ju just precis det jag försöker förklara för dig, men du vill inte se det. Flickor och kvinnor blir offer för att dom behandlas som såna ifrån späd ålder!
Det viktiga är väl att vi hittar ett sätt att motverka just detta, inte att vi blundar för faktum och låssas något annat.
Jag tror inte att kvinnor behöver vara offer, men många är det och det är inte deras eget fel. Vi är alla en produkt av det samhälle vi lever i antingen vi vill eller inte.
Men nånstans behöver vi börja och jag tror inte att vi åstadkommer nånting genom att angripa så som du gjorde i en kommentar ovan.
När du påstår att det finns en särskild plats i helvetet för mig och du hoppas jag ska trivas där, så sparkar du underifrån, du blir defensiv och ser inte vad jag verkligen menar, för du har redan bestämt dig för vad jag tycker.
Försök att öppna dig i stället och ta in nåt annat än din förutfattade mening, så kanske du får en lite vidare syn på hur världen omkring dig ser ut och därifrån kan du kanske hitta en väg till föränding.
hälsningar
Birgitta
juni 12, 2008 kl 9:49 f m
Mycket bra skrivet! Ingen ska behöva bli utsatt för våld för att man har en åsikt eller för något annat. En kvinna ska aldrig behöva ta på sig skam och skuldbörda för övergrepp, vare sig från män eller andra kvinnor.
Ha en härlig dag!
kram!
Svar från WB:
Nej verkligen inte!
kram
juni 12, 2008 kl 10:11 f m
Man har väl aldrig sig själv att skylla.. Hon är ju bara konstig som säger så.. Och en kvinna är bara en kvinna?? Jaa vad annars skulle en kvinna vara? Mindre värd?
juni 12, 2008 kl 9:54 e m
*applåderar*
Fantastisk text gumman!
Puss snuttan min.
juni 13, 2008 kl 8:30 f m
*viskar*
Mmm, så är det.
Nä, ta bort raderna ovan!
VRÅLAR:
INGEN TYSTAR MIG;
JAG TAR INGEN SKIT; SPECIELLT INTE FÖR MINA ÅSIKTER.
Svar:
Bra rutet!!! Sluta aldrig med det!
juni 13, 2008 kl 8:58 e m
1. Bra rutet, WB! Och bra att folk kommenterar. Det här är ett viktigt ämne tycker jag också. Japp, en kvinna är en kvinna. En syster, en dotter, en mor. Varför i helvete måste flickor och kvinnor tona ner sig i ur och skur – särskilt i förhållande till testosteron?!
2. Säga vad man vill om lilla Blondinbella, men helt klart måste hon börja fatta att hon är en kvinna och inte en blogg till att börja med. Och sen att hennes rosa framtoning och gullepluttsexiga visserligen är självvalt men också bara en blogg. En slags image.
2 ½. Min åsikt för övrigt; Om hon (eller nån annan tösabit) så har tusen bilder av sig själv på sin vardagsblogg ska fan ingen kalla henne för en massa skit och kasta grejer på henne. Finns knappt en tonåring (det gäller både killar och tjejer) som inte har förtioelvatusen bilder av sig själva på sina sidor på webben sen digitalkameran och kameramobilerna kom. För mig ser de visserligen likadana ut på alla bilder men men..
MEN det är ändå tragiskt att Blondinbella (som så många andra flickor och kvinnor som råkar ut för sånt här) börjar självrannsaka sig själv och hålla med förövarna.
Som du skriver:
“Idag säger hon att hon nog får skylla sig själv, att hon kanske måste göra om sin blogg. Inte provocera lika mycket, inte ha så många bilder på sig själv. Inte klä sig så mycket i rosa. Hon har inte polisanmält händelsen.”
Jag skrev en liknande grej om det här före jul under rubriken “Är DIN son en våldtäktsman? Nej, HAN skulle aldrig..”. Inlägget är svinlångt, men i korthet gick det ut på precis det du tar upp: att flickor och kvinnor känner att de måste gömma sig, skärpa sig, ändra sig eller vad man än kan kalla det för att inte bli utsatta, medan pojkarna och männen kan fortsätta att tyda signaler som det passar dem.
http://lenerasch.wordpress.com/2007/12/16/ar-din-son-en-valdtaktsman-nej-han-skulle-aldrig/
Svar från WB:
Nej, det är aldrig dom som inte gjort nåt fel som ska ändra sig, men så blir det ofta tyvärr. Och på det viset segrar det onda och orättvisa. Det här måste bekämpas och det första är att vi blir medvetna om problemet och verkligen ser det.
juni 13, 2008 kl 9:11 e m
Nu har jag läst kommentarerna igen. Och NU tror jag att jag fattar vad MIa försöker säga.
“Jag förstår vad du försökte göra, men approachen verkade felvänd.”
WB, jag tror att Mia har råkat blanda ihop texten om blondinbella med din slutkläm. Lätt gjort, råkar jag veta. Jag binder också ihop säcken på det sättet och ibland kan det bli motsatt effekt. Har jag märkt.
Mia. Bra rutet av dig med. Det KUNDE ju faktiskt ha varit så att WB var sarkastisk i frågan, men som jag ser det så är hon bara tydlig i sak (kvinnor som blir utsatta pga av att de är kvinnor eller har kvinnliga attribut etc) tar mycket ofta på sig skulden även om det inte är deras fel) och gav ett färskt exempel på det i form av ilskan mot Blondinbella.
Nu har jag vart diplomatisk nog för idag
Svar från WB: *S* Tack Tant Rasch, du medlade gott, åtminstone fattar jag vad du menar. Och vad bra att du tydliggjorde. För det kan nog vara så att när jag skriver så vet jag ju själv vad jag vill säga med texten och kanske kan det då bli otydligt för andra som inte känner mig. Men du förklarar det bra. Jag hoppas Mia förstår hon med. För egentligen kanske vi menar likadant hon och jag.
juni 13, 2008 kl 9:54 e m
Håller med VB. Ta ingen skit.
Kram
Svar från WB:
Instämmer!
Kram!
juni 14, 2008 kl 12:10 f m
Jag måste säga att jag personligen inte klarar av att läsa hennes blogg utan att bli irriterad på innehållet, samt bli väldigt förbittrad på att hon tjänar pengar på att blogga om…ingenting. Nu vet jag inte vad hon har uttalat sig om, men jag har en känsla av folks förakt mest ligger i hennes sätt att vara, än hennes åsikter. Och även om jag tycker att hon är löjlig i många avseenden, men ändå inte värre än särskilt många andra, varför skulle jag bestämt känna att jag måste kasta det i hennes ansikte? Hon är för f*n bara ett barn. Därmed tycker jag att det är skrämmande hur föraktet kan vara så pass utbrett och ta sig sådana här former, och att hon av rädsla känner att hon måste tysta ner sig själv.
Kramar och tack för dina alltid välformulerade och kloka inlägg.
Svar från WB:
Tack för att du läser och kommenterar!
kram
juni 18, 2008 kl 1:53 f m
Åh Birgitta…nu reser jag till Grekland. Känner mig helt tömd efter dagens inläggspumpning (tror jag hamnade på 14 inlägg eller nåt till slut!) och är nu redo för sängen….
Många många kramar till dig min kära vän. Och jag tittar här lite då och då när jag veckouppdaterar Psykbryt i sommar.
Puss puss så hörs vi
juni 18, 2008 kl 5:26 e m
Jag har visserligen aldrig vart inne på den här sidan förut, jag hamnade av en slump på den här debatten om kvinnomisshandel/våldtäkt och blondinbella, och jag håller med om att
*kvinnomisshandel är feeeeel
*våldtäkt – vad fan är det för människor som utsätter någon annan för nåt sådant hemskt?
* inte kasta flaskor på blondinbella, vare sig hon förtjänar det eller inte (vilket hon gör..?)
Men jag uppskattar INTE att alla ni kvinnor anfaller killar och skyller allt på oss. Det tog många kommentarer innan någon uppmärksammade att det faktiskt inte bara är killar som misshandlar/mobbar tjejer, utan tjejer gör även det mot varandra.
När en kille fysiskt misshandlar en tjej är det fegt, eftersom killar generellt sätt är fysiskt starkare. Men sen när blev det “det fegaste och/eller värsta som finns” att “misshandla” en kvinna verbalt? Med ord och intellekt är kvinnor och män på samma spelfält, där har vi ingen nytta av våran fysiska överlägsenhet. Tvärtom så är det (speciellt i tidiga tonåren) killar som i överlägsna antal blir verbalt misshandlade och mobbade av “dom populära tjejerna”, och – newsflash! – dom flesta killar skyller också på sig själva och tror att det faktiskt är deras fel och att dom är fula och töntiga och allt vad det nu är.
En tjej som är ute ensam sent på kvällen löper större risk att bli våldtagen än en ensam kille, och kanske större risk att bli rånad om man har en synlig handväska (utan väska är det samma statistik), men att vara kille ensam sent ute på kvällen är ingen trevlig upplevelse heller, risken att bli nerslagen av varje kille/killgäng man möter är 50% – jag har vuxit upp i en av Stockholms förorter och jag har blivit nerslagen och misshandlad och sparkad på när jag ligger ner av äldre killgäng fler gånger än jag kan räkna. Vågar ni påstå att det inte är lika hemskt och fegt som att en man slår en kvinna? Tyck lite synd om alla killar som blir fysiskt misshandlade av killar och verbalt misshandlade av tjejer!
Sen så till ämnet med Blondinbella så är hon väldigt provocerande och hennes “östermalm lite finare lite bättre” attityd i framförallt hennes videoinlägg överallt på internet – finns det någon som kan påstå att hon inte tigger om det?
Hade hon varit kille hade hon blivit däckad dussintalet gånger redan av uppretade killar.
Nu är det som sagt mestadels tjejer som har hoppat på henne, rivalitet tjejer imellan. Visst, visst, det är helt fel och det är jättesynd om Bella för hon är bara ett barn, buuhuu. Men tjejerna som hoppar på henne är i samma ålder, troligtvis är många åren yngre till och med. Dom vet inte bättre och är inte mognare än vad Bella själv är. Som sagt, kudos till pojkvännerna som höll tillbaka tjejerna, innan det blev en riktig catfight (inte för att någon hade brytt sig eller uppmärksammat det på en internetblogg, men ändå synd om tjejerna).
Jag tycker att det är helt fel med kvinnomisshandel – jag tycker att slå någon som är mindre och svagare och framförallt som inte förtjänar det, är otroligt fegt! Men vad som är VÄRRE är allt detta testosteronhat, all kvinnopropaganda och generalliseringen “KILLE = KVINNOMISSHANDLARE”.
Det värsta jag nånsin hört… Jag har aldrig tidigare träffat kvinnor som hatar män på detta viset, “yeey bra skrivit gumman! Girlpower, yeey!” Jag har aldrig träffat kvinnor (visserligen är jag bara 20 år så kvinnorna i min ålder kanske inte “mognat” (baklänges till min 5 åriga lillasysters “killbacill”-ålder), men dom älskar alla killar och skulle gärna vilja ha en stor stark man vid sin sida när dom går i mörka kvarter ensam mitt i natten.
Fast det är väl sorgligt nog så här bloggvärlden ser ut. Nu inser jag plötsligt varför jag aldrig gillat bloggar…
Ha i alla fall en bra dag och en bra SOMMAR! Whoo, sommarlov!
Hoppas det löser sig och ni inser att dom flesta killar är bra människor och att dom flesta av er skulle leva lyckligare med en bra man, än utan.
juli 14, 2008 kl 9:40 f m
Bra inlägg och det är dags för oss män att säga ifrån, det är åt helvete med mäns våld mot kvinnor och barn, det är alrig offrets fel utan förövarens.
En riktig man slår inte, vi måste komma bort från den här äckliga macho-kulturen som finns.
Det handlar väl om förebilder också och män och våld är hårt sammanlänkade nu.
Vi riktiga män måste sluta att vara tysta.
Har skrivit om detta på min blogg