Justitieminister Beatrice Ask (m) vill ha en översyn av sexköplagen och Claes Borgström (s) vill ha skärpta straff för sexköp. Han tycker att fängelse i minst ett år är skäligt och menar att prostitution är en förutsättning för människohandel. Och när det kommer till trafficking så är det nog så. Jag kan i princip hålla med CB i hans ställningstagande, men samtidigt känner jag att det är nånting som haltar här. Bara det faktum att det straffbara ligger enbart i köparens agerande, inte i säljarens, får mig att fundera över den allmänna och juridiska synen på en hora.
Är hennes handling så betydelselös i sammanhanget, för att hon oftast är kvinna, eller för att hon eller han allmänt betraktas som lite mindre tillräknelig, lite offer, lite ingenting? För vad talar vi om när vi snackar prostitution? Är det den sexuella handlingen i utbyte mot pengar som avses, eller det faktum att pengar driver människor till handlingar som kan upplevas kränkande, i synnerhet av människor som betraktar fenomenet på avstånd? Om prostitution tycker vi så mycket. Och vad är det då i själva sexhandeln som vi vänder oss så starkt emot? Vi som inte ägnar oss åt sånt.
Jag kan personligen inte sätta mig över en annan vuxen människas livsval. Att påsta att personen kanske inte haft nåt val, är att förminska och sätta sig över. Det tänker jag inte göra. Livet i sig innebär att vi hela tiden står inför ställningstaganden, beslut som måste tas. Människor prostituerar sig oavbrutet. På arbetsplatsen, i hemmet, i det sociala livet. Det är också ett ställningstagande. Hur ska vi straffbelägga det?
Oavsett om det handlar om sexuella handlingar eller att få ett beslut igenom, att vinna någons gillande eller nåt annat, så handlar det om var jag drar gränsen för var min integritet börjar och slutar. Att för en stund möta en behövande människa i en sexuell akt som är pragmatiskt framförhandlad och resulterar i ett utbyte av pengar, är kanske kränkande för vissa, men inte för alla. Men är det mindre nedvärderande att tvätta andra människors skitiga kalsonger, bädda deras sängar eller svabba deras stinkande toalett, för pengar, eller andra typer av bekräftelser på att handlingen är godkänd?
Att patologisera en hel grupp människor och påstå att alla prostituerade är utnyttjade stackare som inte haft nån egen möjlighet att välja, att de utför handlingen för att de haft en taskig barndom eller måste ha pengar till droger, är att förenkla. Det är att sätta sig över, att marginalisera och stigmatisera. Det är prostitution i överlägsenhet.
Läs även andra bloggares åsikter om prostitution, hora, stigmatisering, marginalisering, Claes Borgström, sexköpslagen, köp av sexuella tjänster,




19 kommentarer
08 april 2008 kl 12:44
Det är intressanta tankar och åsikter du förmedlar i detta inlägg! Visst är det lite märkligt att köpa sex är strafbart men inte att sälja. Ungerfär som att det är ok att sälja droger men inte att köpa dem… Fast en människa äger ju sin kropp så riktigt samma sak är det inte. Men ändå… Jag är i alla fall övertygad om att man kan inte se prostituerade som en enhetlig grupp!
Kram till dig!
08 april 2008 kl 12:48
znogge:
kram tebax!
08 april 2008 kl 16:27
Det här gillade jag skarpt. Bra inlägg. Personligen har jag mycket svårt att se vart hysterin kring prostitution kommer ifrån. Folk säljer sig dagligen i alla möjliga sammanhang för alla möjliga skäl. O frågan e vad som e värst, att sälja sin kropp eller sälja sin själ?
Om jag tänker efter lite skulle jag fan tagit betalt av alla meningslösa engångsligg. Oj så rik jag skulle vart! Då skulle jag åka till försäkringskassan o snyta mig i gardinerna. Det skulle jag gilla!
Puss fia-lottta.
08 april 2008 kl 17:28
En sak många missar är att prostituerade INTE säljer sin kropp. De säljer sin tid. Kroppen har de kvar efteråt, själen också. Precis som du indikerar borde det inte vara någon skillnad på städare, snickare, bilförsäljare eller horor. De säljer alla sin tid för pengar
08 april 2008 kl 17:36
Ela:

Puss på dig stump!
08 april 2008 kl 17:37
Peter eek:
Jamen det har du verkligen rätt i. Så har jag inte tänkt tidigare, men tack för det stämmer ju!
08 april 2008 kl 17:41
Inget är enkelt, inte heller detta. Tror det finns de som säljer sin själ och sin kropp som prostituerade. Tror även att det finns köpare som gör det samma. Att kriminalisera och bötfälla tror jag inte funkar alls, då varje situation, kombination är unik.
08 april 2008 kl 18:41
har en liten enkät till dig hos mig om du vill….kan…har tid…har lust….ehhhhh *skrapar lite förläget med foten i backen*
/Kram
08 april 2008 kl 19:18
Lägger man allt ansvar på mannen i sammanhanget så gör man ju lite avkall på kvinnans frihet som en självgående individ.
”Kvinnor behöver hjälp, män behöver fängslas”
Sverige i ett nötskal.
08 april 2008 kl 19:52
Judith:
okej ska kolla
kram
08 april 2008 kl 19:52
Min kropp kommer aldrig att vara något som tillhör arbetsgivaren. Bättre att sälja den till någon kåt kvinna Om det nu finns någon som är villig att betala för mina tjänster *skrattar*
Kram!
08 april 2008 kl 19:54
Märtagreta:
jag tror vi säljer oss oftare än vi kanske är medvetna om. Alla prostituerar sig på något sätt någon gång.
08 april 2008 kl 19:55
Logan:
ja, jag tycker att man tar ifrån de som säljer sex, ett människorvärde. Man förminskar dom och behandlar dom som offer. Och det kanske några av dom är. Men långt ifrån alla tror jag.
08 april 2008 kl 19:56
berben:

hur mycket ska du ha???
kram
09 april 2008 kl 15:39
Jag förstår dina tankegångar. Men efter att ha varit inblandad i Ecpat så har jag fått lära mig att barnprostitutionshandeln går aldrig att komma åt så länge prostitution finns. Är den laglig, som i Tyskland så finns det alltid människor som handlar med barn. Det gör att jag är emot prostitution. Tänker att alla kan inte få allt här i livet. Det gäller mycket, så också sex.
Däremot kan jag hålla med dig om att ibland går det att ifrågasätta även den som säljer. För den som köper kan ju också vara en trasig människa. Svåra frågor med inte alltid så självklara svar.
09 april 2008 kl 15:46
Rosa:
Barnprostitution är något helt annat, än det jag berör i inlägget. När det gäller den typen av övergrepp, för det anser jag att det är, så finns det inga förmildrande omständigheter.
Men jag förstår inte riktigt hur det har med den andra typen av sexhandel att göra, alltså den där vuxna människor är de som agerar.
Du får gärna berätta för mig, kanske jag missat nåt väsentligt här.
12 april 2008 kl 6:09
ett mycekt bra insiktsfyllt inlägg i denna debatt som sätter fingret på de viktiga punkterna, jag håller nog med om allt du skriver häri.
14 april 2008 kl 11:01
Jamen, vad är det här nudå. Håller jag med dig idag? Skriver du klok?
Ja, fan.
10 augusti 2008 kl 18:31
*skrattar* Jag gör det gratis för dig, det vet du väl
Kram!
Svar:


Du är allt en hyvens grabb du berben!
Jag är också rätt billig faktiskt…
Alldeles inte en endaste spänn kostar jag.
kram!